
Studio Anneloes
Hoe een Nederlands merk laat zien dat duurzame mode wel mogelijk is en toch bescheiden blijft
Duurzaam en bescheiden
Dinsdagavond 17 juni 2025 werden 20 community leden van It’s up to us hartelijk ontvangen in het prachtige bedrijfspand van Studio Anneloes in Amsterdam.
Community lid Frederique Kamp trapte af met een kleine schets van de enorme impact van de kledingindustrie op het milieu. Zo belandt 92 miljoen textiel per jaar wereldwijd op de vuilnisbelt en komt 10% van de wereldwijde CO2 uitstoot uit de kledingindustrie. Kijk voor meer informatie over wat er in de EU gaande is als het gaat om het gebruik van textiel eens op de pagina van de European Environment Agency.
It’s up to us inspireert
Laura Koedijk, manager duurzaamheid van Studio Anneloes, nam het stokje over. Mooi was dat zij als eerste refereerde aan de missie en visie van It’s up to us, dat mensen iets in beweging zetten en houden, dat we opstaan om een ander geluid te laten horen, blijven staan als het spannend wordt en anderen zelfverzekerd willen meenemen in wat er moet gebeuren in de transitie. Herken jij je ook in dit beeld?
Duurzaamheid in het DNA
Laura merkt op dat kleding steeds minder waarde krijgt en steeds meer een wegwerpartikel wordt. Duurzaamheid zit echter goed in het DNA van Studio Anneloes en dit vatten zij samen in Made to Wear, Made to Care en Made to Last.
-
Made to Wear: Studio Anneloes werkt met travelstof van een zeer hoge kwaliteit. Dankzij de lange levensduur van de collectie en het lage onderhoud (kleding even luchten in plaats van wassen) heb je als gebruiker dubbel winst. Studio Anneloes produceert alleen wat zij kunnen verkopen (pas na de verkoop aan retailers start de productie), zodat de geproduceerde kleding echt gedragen wordt.
-
Made to Care: De productie vindt voor het grootste deel plaats in Portugal en Oekraïne waardoor zij goed zicht hebben op de arbeidsomstandigheden en er ook minder vervuiling is door transport. Zij kiezen voor lange termijn partnerschappen.
-
Made to Last: zij produceren met een minimale voorraad en via de QR code in het waslabel is in het Digitale Product Paspoort de Footprint meter te zien waarmee de impact van de producten inzichtelijk wordt.
Wat te doen als consument? Zet je spark aan….
De community-leden van It’s up to us zijn naast beïnvloeders van de boardroom ook consument en kunnen langs die lijn ook invloed uitoefenen. Laura sloot dan ook af met een oproep aan ons als consument. Koop bewust en kies daarbij voor kwaliteit en check op de website van het merk wat zij doen aan duurzaamheid. Investeer in goede basics, doe een styling workshop en combineer eindeloos. Repareer je kleding, organiseer een kledingruil, verkoop je kleding of geef deze weg. En natuurlijk spread the word, deel duurzame merken en inspireer en motiveer anderen.
Oftewel zet je spark aan!

Deze sessie organiseerden we in samenwerking met Studio Anneloes. Jurriaan van 't Hoff (CEO) en Laura Koedijk (Manager Duurzaamheid).
